vrijdag 3 oktober 2008

Where Mithi River meets the sea

Het voorlaatste deel van mijn fieldwork speelde zich af rond de plaats waar Mithi River in Mahim Creek uitmondt waarna al het (vervuilde) water samen met hopen afval de Indische oceaan kan instromen. Elke dag stroomt er 30 miljoen liter onbehandeld afvalwater in 'mijn' rivier, maar wel moet ook gezegd dat vooraleer dit water de zee kan instromen de mangroves toch nog een zuiverend effect hebben uitgeoefend op het water, hoewel de overheid bijna een deel van deze groene filter had doen verdwijnen om de rivier wat breder te maken...
Gelukkig gingen enkele NGO's stevig op de rem staan zodat het zover niet is kunnen komen, wel doet de overheid op andere fronten een beetje zijn best om een de afvalberg in te perken...
Clean up !
Dat vindt ook deze man een goed plan.Elke dag bruist het in dit deel van Mumbai van de activiteit want Mithi River is niet enkel de grens tussen de Eastern en Western suburbs, op het einde draait zijn loop naar Mahim Creek en vormt ze zo ook de grens tussen de Western suburbs en South Mumbai.Terwijl deze jongens hun loop naar dit onschuldige meisje draaien...
Niet echt gepast, maar omdat ze met wat verbeelding op mijn zus lijkt vond ik het ergens nog grappig.
De ligging van dit gebied maakt het ongelooflijk divers, Moslims, Hindoes, Christenen en anders gelovigen... Alle verschillende bevolkingsgroepen komen hier samen.
Zelfs de dieren!
Noƫ kan zijn ark dus best in dit water iets verderop komen parkeren.
Zoals steeds werd ik weer luid aangemoedigd door deze trouwe volgelingen...Maar omdat er hier geen steegjes waren waarin ik kon verdwijnen...
Werd het mij iets te veel en ben ik ze keer moeten vluchten van de massa, eerst ben ik nog langs een oude vrouw (met wat gezag) passeerd om de kinderen wat te proberen kalm te krijgen maar zij maakte me duidelijk dat het waarschijnlijk best was om het toneel te verlaten...
Op naar de overzijde dan maar!
The grass is always greener... zelfs in de sahara.
De trouwe lezers herrinneren zich nog de buizen van Powai,
toen waren ze nog met 2.
De echt trouwe lezers weten ook nog dat er op een zondag overal in de stad menselijke pyramides gevormd werden, dit logo behoort toe tot de trotse overwinnaars op die zondag.
En dat is het strand waarop ze konden oefenen.Vroeger werd dit gebied uitsluitend bewoond door de Koli's, een vissersvolk, en nu is er dus logischerwijze nog steeds een kleine kolonie die elke dag van hieruit de zee op vaart.
Sinds kort moeten ze hiervoor onder het nieuwe moderne icoon van Mumbai varen:
De Bandra-Worli Sea Link, maar daarover later meer.
Deze boom toont nog eens wat de natuur van al dat hard gesteente denkt.
Terwijl deze jongens nog eens duidelijk maken wat de populairste sport in Mumbai is.
Het was ook een beetje trotse papa dag.
En deze meisjes werden ook een beetje wild van mij, dat maakte het wat makkellijker op mijn ervaring van de vorige dag te vergeten...
Maar deze poes viel dan weer in slaap voor mij...
Nog een trotse papa.
En dan opnieuw een wijk induiken, waar ze deze keer in iets kleinere groejes hun enthousiasme mochten tonen.
Iets verder wordt de stad dan weer iets verticaler.
Op bovenstaande foto zien jullie een trein, daarin zitten een klein deel van de 5 miljoen mensen die elke dag een trein nemen in Mumbai.
Met deze jongens heb ik even een balletje kunnen trappen, jawel een wijk waar ze plaats (en zin) hebben om voetbal te spelen!
Dat terwijl dit meisje flink aan het studeren was...
En deze kinderen meer zin hadden om de nieuwste bollywood-danspasjes te oefenen op het podium...Terug naar het strand dan want ik had de jongens daar beloofd om wat (passief) cricket te spelen...
Dat met op de achtergrond de zon die ondergaat achter Mount Mary Church, niet zo ver van waar ik op dit moment zit te genieten van het nachtelijke zicht op Mahim Creek.
Tot slot nog 2 vragen:
Waar is Wally? (een schaduw is geen Wally)
Waar is de bal?

1 opmerking:

Anoniem zei

Blonde Krulle Wally zit in de zonnebril van de kleine ster, en de bal vliegt naar de cricketspeler...