donderdag 28 augustus 2008

Meet the Mithi River

Ik was in mijn verslag nog altijd niet verder dan zondag geraakt en toen ik dacht dat ik een snelle internetconnectie had gevonden zat dinsdag er al bijna op…
Maandag ben ik vooral het RIZVI College of Architecture gaan bezoeken samen met Devangi om daar al met een prof het eerste contact te leggen, een zeer sympathieke bebaarde man die mede dankzij Kelly een ‘Guru’ aura rond zich heeft hangen, hij heeft alvast beloofd mij bij te staan in mijn queeste, weer een plek waar ik dus altijd welkom ben.
Morgenvroeg heb ik een afspraak met prof Adarkhar (ondertussen dus al gisterenochtend geworden, later hoort ge nog hoe dat ging) van de Academy of Architecture, dat zal in principe een beetje mijn plaatsvervangende promotor hier in Mumbai worden, hij heeft ook al toegestemd om lezer van mijn thesis te zijn.

Vandaag ben ik dan een eerste keer de rivier in zijn geheel gaan verkennen…
Het begint bij een stevig bewaakt meer dat zorgt voor een groot deel van de waterbevoorrading van Mumbai, de foto’s van het meer hebben mij al 200 roepies gekost, en hebben naast foto’s dus ook een zielig verhaal over de armoede en tegelijkertijd een bewijs van corruptie op alle niveaus in Mumbai opgeleverd, krijg beiden maar is uit het systeem hier!

Aan dit meer wordt het water nog gezuiverd voor het naar het zuiden van Mumbai wordt gepompt.
Achter het hek stopt de bewaking, stopt het nationaal park ook en het hek is dan ook onmiddellijk van de dam (of hoe zegt ge zoiets nu juist) want aan de graten van het hek zelf kleeft al een hele hoop rommel en dat wordt dus stroomafwaarts alleen maar erger.

De foto’s hebben eigenlijk verder niet zoveel uitleg meer nodig, alleen spijtig voor jullie dat er geen geur uit jullie scherm komt.

Ik ben met het fotoverslag nog niet volledig tot aan de Arabische zee geraakt want onderweg ben ik even langs gegaan bij het Municipal Mithi River Development Agency, waar ik met 2 sympathieke ambtenaren wat thee ben gaan drinken en gaan babbelen over wat nu meer riool dan rivier is. Resultaat: morgen ligt daar een hoopje ‘Xerox’ (printen kennen ze hier niet, en morgen is ondertussen en morgen mag ik nog eens langsgaan...) voor mij klaar met hun studiemateriaal over… mja rivier is eigenlijk ni echt het woord dus we zullen het maar over ‘stroom' hebben hier.

Om jullie niet in te lange teksten te begraven toch nog even melden dat ik voor dringende gevallen vanaf nu bereikbaar ben op +919769377451.
Nu heb ik in Bandra een Wifi-cafĂ© gevonden met weliswaar iets duurder maar wel ongelooflijk lekker eten en ook daarom de uitvalsbasis van een Londens Hip-Hop collectief…
Het zou dus fantastisch zijn moest ik in Bandra accommodatie zou vinden, ook omdat het wat dichter bij de fijne dingen in Mumbai is en de spits in een riksja is nu nog wel een spektakel maar mijn visie daarover zou na een tijdje wel eens kunnen veranderen…
Het is hier dus niet rap saai te noemen is, deze week wordt vooral nog mensen en bibliotheken bezoeken en daarna begin ik dan met het echte veldwerk maar voor ik daaraan begin hoop ik nog een digitale kaart op de kop te tikken…
die Autocad-kaart van mumbai is ondertussen in mijn bezit gekomen, das al een klein feest dus

Zara hatke, zara bachke,
Yeh hai Bambai, meri jaan.

De eerste perfecte vertaling krijgt van mij een origineel kado.
Moest mijn toekomstig petekind nog gezellig in de buik vertoeven, geef beatrijs dan een dikke kus op de buik!

het is eigenlijk donderdag en ik stop nu al op dinsdag, maar doseren franky is hier het motto...

3 opmerkingen:

Anoniem zei

De vertaling is :

"Just different, just boys
Hey hai mumbai, my life" (of my darling of my love)

alstublieft (?)

ome carl zei

Pieter, het is 'only' boys !!
de rest is just
voilĂ 
Beatrijs in orde ?

Anoniem zei

Thomas is momenteel nog altijd gewoon (allez ja 'gewoon', bon) Thomas ... en niets meer