woensdag 17 september 2008

Clean Mumbai

Zondagnacht was het hoogtepunt van het Ganesh festival waarbij iedereen de zelfgemaakte beelden van Ganesh te water laat zodat de zee het tot zich kan nemen...
Zonder de spirutuele achtergrond van dit gebeuren aan te vallen beseffen sommige organisaties dat dit gebeuren veel vervuiling veroorzaakt...
Via het centre of slum studies was ik uitgenodigd om op maandagochtend mee te komen naar Chowpatty beach voor wat ik dacht een interview met een belangrijk persoon...
Als ge goed kijkt ziet ge op bovenstaande foto nog de laatste troep die met hun boten vol oranje vlaggen hun beelden te water gaan laten...
Maar het bleek niet meer te zijn dan een gezamelijke opruimactie sponsored by http://www.fropper.com/...
Bij deze dus de eerste reclame op mijn blog, het komt neer op de Indische interpretatie van facebook (maar dan zonder de irritante applicaties!).
Zo heb ik dus mijn steentje bijgedragen aan een properder Mumbai... De meeste mensen schrokken toch wel even toen ze een blonde jongeman hun strand zagen kuisen!
Missie volbracht, positieve impuls afgeleverd...
Toen kwam de regen dus iedereen even schuilen, na de regen was ik aan het vertellen tegen de mensen van fropper wat ik hier eigenlijk in Mumbai aan het doen was en een vrouw kwam naast mij staan en leek meer dan gefascineerd door mijn verhaal...
En wat bleek... het was het hoofd van de NGO 'Clean Mumbai' en ze had ongelooflijk veel bewondering voor wat ik hier aan het doen was, haar werk past dan ook volledig in lijn met mijn thesis als jullie een beetje gevolgd hebben hoe het er vandaag met mijn Mithi River aan toe is.
Ze wil alles doen in haar macht om mij bij te staan in mijn onderzoek, ze noemde het 'Destiny' dat we elkaar zomaar op het strand waren tegengekomen, dat zijn dus weeral een reeks deuren die voor mij zijn open gegaan!
Op de treinrit terug zat ik dan ook niet toevallig met een vlaams liedje in mijn hoofd... :)

2 opmerkingen:

Anoniem zei

He daar blonde god, blijkbaar alles ok ?

By the way, ik heb mij volmaakt in het Hindi en zie hier de geperfectioneerde vertaling van uw opdracht van 28 augustus :

"Zara hatke, zara bachke,
Yeh hai Bambai, meri jaan"

Zara hatke = A little this way
Zara bachke = taking a little care

Yeh hai Mumbai = This is Mumbai
Meri jaan = my dear one / my darling

Bring on the (extra) gifts !

Anoniem zei

Thomas, ik heb vandaag na een half uur ofzo een kei zalig kot (camera) gevonden. Ge zou kunnen zeggen dat het destiny was :-).

Kzal u wel nekeer ne goeien update geven maar nu ben ik echt wel moe (stanka!) en ik moet stillekesaan mama en papa terugvinden maar papa antwoord ni op mijn smske, kzit nu op de laptop in Lore haar kot by the way

Direct veel te vertellen en weinig tijd dus :-) en lekker incoherent verteld in echte Thomas Feys stijl.


PS: Hoe ze mij hier gaan noemen weet ik nog ni, Feys kunnen ze wel uitspreken, Michiel maar zelden, tzal misschien Michele worden.