donderdag 4 september 2008

A day in the field...

Dit is de vallei dicht bij de oorsprong van mijn rivier, ik ben even naar de 'Milk collony' opgeklommen om vandaar een mooi zicht te hebben over deze vallei, in deze colony wordt het merendeel van de melk geproduceerd die in Mumbai te verkrijgen is...
In de eerste stroken is de rivier nog redelijk 'natuurlijk' te noemen hoewel de rivier hier ook al te lijden heeft onder een afvalstroom uit de nabijgelegen slums.
Deze pijpleidingen verzorgen de watertoevoer voor heel Mumbai, ze vertrekken uit het (streng bewaakte) gebied waar ook de Mithi River zijn oorsprong heeft (eerder al over geblogd) maar door deze duidelijke opdeling tussen het proper (zelfs voor mij drinkbaar in de meeste gevallen) en niet drinkbaar water werd het probleem van de vervuiling alleen maar erger met de tijd...
Als reactie op de grote overstromingen van 2005 heeft de overheid dan maar met zeer weinig ruimte voor creativiteit beslist om de oever van de rivier met betonnen wanden te gaan bekleden, dit laat natuurlijk weinig ruimte voor een ecologisch verantwoorde oplossing, aan mij dus om voor deze kortzichtige benadering een alternatief te bieden!
Kijk eens goed naar de volgende foto en probeer te vatten in welke omstandigheden hier geleefd wordt...Gekneld tussen de hoge omheining van het nabijgelegen fabrieksterrein en de grote buizen waardoor elke dag miljoenen liters water stroomt...
Het is moeilijk te beschrijven welke ontvangst ik kreeg bij mijn passage doorheen deze wijken die je haast overal in deze stad tegenkomt, de foto's spreken voor zich, klik eens op een foto om hem te vergroten en kijk naar het enthousiasme in hun ogen...
Ik weet nog steeds niet goed welk gevoel dit bij mij teweeg heeft gebracht, maar de omstandigheden waarin deze mensen wonen mogen dan wel arm lijken, dat maakt hun leven nog lang niet arm. Veel mensen kunnen makkellijk verhuizen naar een appartement in de stad maar daar vinden ze zelden hun draai omdat ze daar niet dezelfde rijkdom vinden die ze hier putten uit hun straat(arm)leven, uit de ongelooflijk sterke gemeenschapsbanden die deze omstandigheden tot stand hebben gebracht...
Ik sprak met een man die al in Eindhoven was geraakt op een boot, met kinderen die perfect Engels kunnen en dromen van de NBA, een tiener die mij vroeg of ik hem niet in dienst wou nemen als 'Soul Manager' (whatever that may be). En iedereen, van het kleinste kind tot de oudste man, was meer dan trots dat ze mee op de foto mochten.Ze vragen mij altijd eerst 'where are you from?'
'The land from Asterix & Obelix' zeg ik dan met enige trots.
'What is your name?'
'Thomas'
Meestal is dat genoeg, maar gisteren vroeg een jongen ook nog 'from which cast are you?'

"There are no casts!"
En dit staaltje van conceptuele kunst draag ik op aan Klara Emilia,
Op dit moment zonder twijfel het mooiste kindje op onze wereld, welkom!

Mijn warmste gelukwensen voor haar kersverse mama en papa!

Een trotse peter.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Van conceptuele kunst hebben ze in Mumbai ook wel kaas gegeten:

"Goats on a tube" by Apu Nahasapinapettilon

Daan Nijs zei

(y)

PS

http://www.tawbaware.com/ptasmblr.htm

Anoniem zei

Hallo, ik vertrek 1 november naar India voor de eerste keer. Na vele landen bezocht te hebben **65 jaar**, heb ik 3 maanden geleden een ticket beboekt. 6 Weken.....en hoe meer ik lees, hoe meer ik negatief gestemd word. Uiteraard vertrek ik, maar........
Echter na het lezen van Uw schrijven en een paar van die voortreffelijke foto-s van de mensen aldaar, krijg ik weer wat meer moed.
Bedankt, dat U dit plaatst, ik blijf lezen.
Een prettige tijd, Fred. ** frederico34@hotmail.com **

ome carl zei

Halo Thomy
Verhaal is fantastisch
En foto's ook
Gaat ge nu nog terug willen komen ?
Gelukkig is er nu Klara en/of Amelia
Amuzeer u maar en geniet ervan man

Anoniem zei

Hallo Thomas. Ik wist niet dat ge in Mumbai zat, zeker een enige ervaring om een paar maanden daar te kunnen verblijven. En...gefeliciteerd als peter van Klara Emilia!
Groetjes uit Barcelona
Carl,Elisabeth,David & Christian

Anoniem zei

nog is hello!
kheb ondertussen heel je verhaal kunnen lezen! (laatste/eerste post was van bij de pompoenvangers)
amai feys, das wel fameus wat gij daar allemaal meemaakt! vanaf nu zal ik ook geregeld is je blog checken (lang zonder internet gezeten)
proficiat ook voor het peterschap!

groetjes en een dikke bees,

Herrie